2019-11-15 13:00Pressreleaser

Dreams får licens som värdepappersbolag - nu väntar Europa

Henrik Rosvall, VD Dreams, Karl Svantemark, VD Dreams SecuritiesHenrik Rosvall, VD Dreams, Karl Svantemark, VD Dreams Securities

Finansinspektionen har gett Dreams tillstånd att genom det helägda dotterbolaget Dreams Securities AB bedriva verksamhet som värdepappersbolag. Tillsammans med en kapitalinjektion på 90 miljoner kronor och en förstärkt ledning är bolaget nu redo att inleda sin expansion i Europa.

-   Med den här licensen kan vi expandera i Europa på egna ben. Som värdepappersbolag behöver vi inte förlita oss på en samarbetspartner, utan kan vara precis så snabbfotade och innovativa som vi vill vara när vi nu går in i Europa, säger Karl Svantemark, VD i Dreams Securities AB.

Dreams skapar privatekonomiska tjänster och produkter som syftar till att öka människors finansiella välmående. Ett erbjudande man nu är redo att exportera utanför Sverige och Norge. Den nya licensen som värdepappersbolag innebär att Dreams nu kan bedriva verksamhet och erbjuda kunder fondsparande utan behov av en bankpartner. Eftersom licensen enkelt kan passporteras till övriga EU/EES är den en viktig nyckel i Dreams Europasatsning och innebär att man i egen regi nu kan låta kunder i 31 europeiska länder investera i fonder med Dreams. Fonderbjudandet, som tillhandahålls bland annat genom Dreams samarbetspartner, tillika en av dess största investerare, AXA Investment Managers, är en viktig del i bolagets intäktsstrategi.

-   Det är otroligt glädjande att vi fått tillståndet från Finansinspektionen. Nu kan vi fortsätta att utveckla privatekonomiska tjänster och produkter och möjliggöra ett finansiellt välmående för alla europeer vilket känns fantastiskt, säger Henrik Rosvall, VD för Dreams.

När bolaget nu inleder sin Europaexpansion, med Tyskland som första marknad, gör man det både med en färsk kapitalinjektion samt förstärkning av nyckelpersoner i ledningen. Nyrekryteringarna kommer med erfarenheter från världsledande produktbolag och spelar en viktig roll i Dreams utveckling till en internationell scale up.

Elena Vallin, som närmast kommer från ledande positioner inom Klarna. Hon tillträder som Dreams CFO och ansvarar för att Europasatsningen utvecklas hållbart i linje med bolagets strategiska affärsmål, att erbjuda sina tjänster till en ständigt växande kundgrupp.

Dreams har även värvat Lidia Oshylansky från ledande positioner inom Spotify, som på Dreams går in som CPO. Samt Thomas Karlsson som kliver in som riskchef i Dreams Securities. Han har en lång karriär inom finansbranschen bakom sig bland annat som riskchef på både Nordnet och Avanza.

Om Dreams

Dreams är det nya sättet att spara. Grundat i Stockholm 2013 är Dreams ett snabbt växande fintechbolag som erbjuder digitala spar och investeringstjänster. Med hjälp av bland annat kognitionsvetenskaplig forskning har Dreams tagit fram en effektiv och unik sparmetodik som utmärker sig genom sin banbrytande design och en användarupplevelse som gör det lättare och roligare att spara. 83% av användarna uppger ökat sparande och kan lägga undan i genomsnitt 1470 kronor mer varje månad än tidigare. Sedan lansering i Sverige (2016) och Norge (2018) har tillväxten varit exponentiell och idag sparar över 360.000 människor med Dreams. 2018 utnämndes bolaget till en av världens 100 främsta fintechinnovatörer i KPMG’s årliga Fintech 100 Awards.