2019-02-04 08:27Pressreleaser

Dreams expanderar - rekryterar nyckelkompetenser

Caroline Thomasdotter, CHRO och Viktor Björk, CPOCaroline Thomasdotter, CHRO och Viktor Björk, CPO

Fintechbolaget Dreams, som nyligen inlett ett Europeiskt samarbete med franska finansjätten AXA IM, rustar inför ytterligare expansion och rekryterar tre nyckelkompetenser till huvudkontoret i Stockholm.

Dreams, som är första skandinaviska spartjänst att expandera till Kontinentaleuropa, har på kort tid haft stora framgångar. Under senaste halvåret har bolaget utsetts till en av världens bästa fintechinnovatörer, värderats till en halv miljard kronor samt köpt utvecklingsföretaget A3J. Nu förstärker man ytterligare.

- ’Dreams personalstyrka har vuxit med nästan 30% sedan hösten och 2019 kommer vara än mer expansivt. Genom att rekrytera ytterligare nyckelkompetenser försäkrar vi oss om att vi är väl rustade att ta Dreams till Europa och fortsätta demokratisera sparande för unga européer’ säger Dreams VD, Henrik Rosvall.

Nyrekryteringarna återfinns på alla positioner inom företaget, från Tech och People Operations till mer renodlade banktjänster i samband med att Dreams inför Europalansering nu söker egen licens som värdepappersbolag.

Ny Chief Product Officer (CPO) är Viktor Björk, som närmast kommer från tjänsten som CPO på Wrapp och han tar även plats i Dreams ledningsgrupp. Med ansvarsområden inom innovation, product management, UX och design är rollen central för den expansion Dreams står inför.

- ‘Dreams är en produkt jag använt och fascinerats av länge. Jag gillar det demokratiska i att göra det både enkelt och roligt att spara pengar. Med sin innovativa och engagerande användarupplevelse är jag övertygad om att Dreams kommer fungera bra i övriga Europa och ser mycket fram emot att få fortsätta utveckla och bredda erbjudandet för våra användare’ säger Viktor.

Caroline Thomasdotter, som närmast kommer från rollen som CHRO på Hemnet är nytillträdd Head of People Operations, en för Dreams ny roll.

- ’Nu utvecklar vi både en långsiktigt Talent acquisition-strategi för att stötta våra affärsmål samtidigt som vi systematiskt arbetar med Talent management, för att växa i den takt vi behöver. Det är oerhört roligt att se vilket starkt arbetsgivarvarumärke vi har, hos medarbetare såväl som ute på arbetsmarknaden. Idag är vi 14 nationaliteter på Dreams och jag ser fram emot att fortsätta bygga en inkluderande och engagerande kultur tillsammans’ säger Caroline.

Thomas Karlsson, som tidigare varit riskchef på både Avanza och Nordnet, kommer vara en central del i arbetet med Dreams licensierade verksamhet.

- ‘Dreams är ett intressant företag som lyckats med något jag inte sett på någon av mina tidigare arbetsplatser - att locka människor utan egentligt intresse för ekonomi att tycka att sparande är roligt. Det är inspirerande’ säger Thomas.

- ‘Vi är stolta över att så många tror på Dreams och vill vara en del av det vi gör. Nu tar vi ett stort steg framåt och utvecklar fler tjänster som löser stora problem för användarna’ säger Henrik Rosvall.

Dreams har idag 50 medarbetare i Stockholm och Oslo och kommer under 2019 öppna sina första kontor i Kontinentala Europa.

Om Dreams

Dreams är det nya sättet att spara. Grundat i Stockholm 2013 är Dreams ett snabbt växande fintechbolag som erbjuder digitala spar och investeringstjänster. Med hjälp av bland annat kognitionsvetenskaplig forskning har Dreams tagit fram en effektiv och unik sparmetodik som utmärker sig genom sin banbrytande design och en användarupplevelse som gör det lättare och roligare att spara. 83% av användarna uppger ökat sparande och kan lägga undan i genomsnitt 1470 kronor mer varje månad än tidigare. Sedan lansering i Sverige (2016) och Norge (2018) har tillväxten varit exponentiell och idag sparar över 360.000 människor med Dreams. 2018 utnämndes bolaget till en av världens 100 främsta fintechinnovatörer i KPMG’s årliga Fintech 100 Awards.